Masaccio (1401 – 1428)
İtalyan Rönesans Ressamı Masaccio 1401’de Floransa, San Giovanni Valdarno’da doğdu. Babası noter idi. Asıl adı Tommaso di Ser Giovanni olan sanatçının çok kısa süren yaşamı üstüne pek bilgi yoktur. İlk resim eğitimini Masolino da Panicale’den öğrendiği düşünülmektedir. Duygularının güçlülüğü, kompozisyonunun yalınlığı, hacimleri değerlendirmedeki ustalığıyla Giotto’nun sanatını sürdürdü.
Michelangelo, Raffaello ve Leonardo da Vinci, onun yarattığı okulu sürdürdüler ve çalışmalarına onun fresklerini kopya ederek başladılar. Leonardo da Vinci yazılarında Masaccio’nun getirdiği yeniliği şöyle açıklamaktadır: “Giotto’dan sonra, bir yüz yıldan fazla bir süre boyunca sanat yeniden geriledi, çünkü ressamlar Giotto’nun yapıtlarını kopya etmeye başlamışlardı. Sonra, Floransalı Tommaso (Masaccio) geldi. Resim alanındaki yapıtlarının yetkinliğiyle, doğayı, bu bütün ustaların en başta gelen hocasını örnek olarak almayanların, boş yere sanat yapmaya uğraştıklarını kanıtladı.
Santa Maria del Carmine Kilisesi’nde (Floransa) yer alan freskleri, yüzlerdeki ve duruşlardaki ruhsal gerçeklik, sonradan eklenen parçalar ya da yamalar gibi durmayan dekorlarla insanların bütünleşmiş olması sanatçı’nın yapmak istediklerinin önemini yansıtır. Masaccio “uzam sorununa çözüm” bulmuştur. Perspektifin yaratıcılarından biri olan sanatçı bu açıdan ilk Rönesans ressamı sayılır. Dehası yeni araştırmalara yol açmış ve resim sanatı onunla arkaizmden ve eskileri taklitten kurtulmuştur.
Sanatçının en önemli yapıtını Aziz Petrus’un Yaşamından Sahneler dizisi oluşturur (Vergi, Dine Yeni Girenleri Vaftiz Eden Aziz Petrus, vb.). Floransa’daki Santa Maria del Carmine Kilisesi’nin Brancacci Şapelinde bulunan bu resimlerin yanı sıra, Tekvinden alınma bir sahne olan Cennetten kovulmuş Adem ile Havva trajik bir gerçekçiliği sergiler.
Sanatçının öbür yapıtları arasında da şunlar sayılabilir. Bakire ve Çocuk İsa (Floransa), Çarmıha Gerilme (Napoli), Aziz Petrus’un Çarmıha Gerilmesi ( Berlin), Teslis (Santa Maria Novella).
SANATÇININ ESERLERİNİ GÖREBİLECEĞİNİZ GALERİ SAYFASI
Sanatçının alfabetik tablo indexi
Azize Anna, Tarih 1425, Orijinal Boyut: 175 x 103 cm, Yer: Galleria degli Uffizi Florence.
Çarmıh, Tarihi 1426, Orijinal Boyut: 77 x 64 cm, Yer: Museo Nazionale di San Martino Naples
Ziyaret, Tarihi 1425 / 28, Orijinal Boyut: 56 x 56 cm, Yer: Gemaldegalerie, Berlin.