Michelangelo Caravaggio (1571 – 1610)
İtalyan barok ressam Michelangelo Caravaggio 1571’de Milano’da doğdu. İsmini doğduğu kasabadan almıştır. Michelangelo Merisi Caravaggio gerçek ismidir. Hırçın ve kuşkulu mizacı yüzünden, kısa hayatı, kavuşturmalar, dövüş ve kavgalarla geçti.
Milano’da ressam S. Peterzano’nun yanında yetişti. İlk deneyimlerini Lotto ve Giovanni Girolama Savoldo (1480-1548) gibi sanatçıların yapıtlarını incelemekle kazanmıştır. Tiziano’nun öğrencisi iken Venedik Okulu’yla da ilişki kurmuştur.
Michelangelo Caravaggio 1588 yılında Roma’ya gitti ve Arpina şövalyesiyle çalıştı. 1590 dan 1599’ a kadar Roma’daki Fransız kilisesi Saint- Louis- des- Francais’nin Saint- Mathieu kapellasını süsledi. Daha sonra Madonna del Popolo (Aziz Poulus’un Hıristiyan olması, Aziz Petrusun şehit edilmesi, 1601) ve Saint Agostino kiliselerinde çalıştı.
Caravaggio’nun gerçekçi doğalcılığının ilk kez bütünüyle ortaya çıktığı yapıt Roma’daki S. Luigi dei Francesci Kilisesi’nin Contarelli Şapeli’ndeki Aziz Matta’nın yaşamını konu alan bir dizi resimdi. Bu, Aziz Matta ve Melek, Aziz Matta’ya Çağrı ve Aziz Matta’nın Şehit Edilmesi konulu üç resimden oluşan görkemli bir tasarıydı.
Aziz Matta
Altarın üzerine yerleştirilmesi düşünülen Aziz Matta ve Melek’in ilk biçimi S. Luigi dei Francesci’nin o güne değin bir azizin böyle canlandırıldığını görülmemişti. Bu tasarım rahiplere o kadar ters geldi ki, resmin yeniden yapılmasını istediler. İncil yazarlarından biri olan Aziz Matta resimde sıradan bir işçi ya da rençber görünümündeydi. Ayağını resmin dışına çıkıp insanın yüzüne gelecekmiş gibi uzatmış, kaba bir biçimde bacak bacak üstüne atmış olarak betimlenmişti. İncelikten yoksun melek figürü ise cahil birisine yol gösterircesine azizin elini zorla kitaba doğru bastırır gibiydi.
Kilise ileri gelenleri Caravaggio’nun sıradan bir kişiyi yüceltirken gerçekte Aziz Matta’yı sokaklardan kurtaran İsa’ya öykündüğünü kavrayamamışlardı.1606’da polisle başı derde girdi. Roma’dan Napoli’ye oradan da Malta ve Sicilya’ya geçti. Roma’ ya dönerken Porto Ercole’de sıtmadan öldü.
Michelangelo Caravaggio güçlü ışık-gölge kullanımı ve resimsel düzenlemeyi dramatik bir açıdan ele alışıyla barok sanatının en özgün uygulayıcılarından biri olmuştur. Yapmacıklı okul geleneklerine tepki olarak açık, hatta sert anlatımlı doğal resim türüne, gerek natürmortlarında (Meyve Sepeti, Ambrosiana Kütüphanesi, Milano), gerek din dışı çalışmalarında (Bakhus, Roma; Amor’un zaferi, Berlin), gerekse dini tablolarında (Mısırdan Kaçış Sırasında Mola, Roma; Azize Luca’nın Şehit olması, Siracusa; Meryemin ölümü, Louvre) büyük yenilikler getirdi. Eserlerindeki sert kısaltmalar ve kompozisyonlardaki bakışımsızlıklar sayesinde kuvvetle sivrilen iri hacimler, gölge-ışık karşıtlıkları ile daha bir ortaya çıkar.
SANATÇININ ESERLERİNİ GÖREBİLECEĞİNİZ GALERİ SAYFALARI
Sanatçının Eserlerinden Oluşan Video
Michelangelo Caravaggio tablo indexi
Emmaus’ta Son Akşam Yemeği, Tarih: 1601, Orijinal Boyut: 139 x 195 cm, Yer: National Gallery, Londra
Şam’a Dönüş, Tarih: 1601, Orijinal Boyut: 230 x 175 cm, Yer: S. Maria del Popolo, Roma
Bacchus, Tarih: 1596, Orijinal Boyut: 95 x 85 cm, Yer: Galleria degli Ufizzi, Floransa
Çocuk ve Meyve Sepeti, Tarih: 1593, Orijinal Boyut: 70 x 67 cm, Yer: Galleria Borghese, Roma
Davud, Tarih: 1595, Orijinal Boyut: 90,5 x 116,5 cm, Yer: Kunsthistorisches Museum, Viyana
Falcı Kadın, Tarih: 1594, Orijinal Boyut: 115 x 150 cm
Yahya Peygamber, Tarih: 1610, Orijinal Boyut: 159 x 124 cm
Aziz Francis’in Vecdi, Tarih: 1595, Orijinal Boyut: 92,5 x 129 cm
Aziz Jerome Yazarken, Tarih: 1608, Orijinal Boyut: 117 x 157 cm
Son Akşam Yemeği, Tarih: 1606, Orijinal Boyut: 141 x 175 cm, Yer: Pinacoteca di Brera, Milano
Falcı, Tarih: 1596, Orijinal Boyut: 99 x 131 cm, Yer: Musée du Louvre, Paris
Magdalene, Tarih: 1596, Orijinal Boyut: 122,5 x 98,5 cm, Yer: Galleria Doria-Pamphily, Roma
Hz Ismail Kurban Edilirken, Tarih: 1605, Orijinal Boyut: 116 x 173 cm
Müzisyenler, Tarih: 1595, Orijinal Boyut: 92 x 118,5 cm, Yer: Metropolitan Museum of Art, New York
Narsizm, Tarih: 1598, Orijinal Boyut: 110 x 92 cm, Yer: Galleria Nazionale d’Arte Antica, Roma
Hz Isa’nın Defnedilmesi, Tarih: 1602, Orijinal Boyut: 300 x 203 cm, Yer: Vatikan, Roma
Hz Isa’nın Yakalanışı, Tarih: 1598, Orijinal Boyut: 133,5 x 169,5 cm, Yer: National Gallery, Dublin
Aşk Meleği Victorious, Tarih: 1602, Orijinal Boyut: 156 x 113 cm, Yer: Staatliche Museen, Berlin
Aziz Jerome, Tarih: 1606, Orijinal Boyut: 112 x 157 cm, Yer: Galleria Borghese, Roma
Meyve Sepeti, Tarih: 1596, Orijinal Boyut: 45 x 59 cm, Yer: Ambrosiana, Mailand
Aziz Peter’in Çarmıha Gerilmesi, Tarih: 1600, Orijinal Boyut: 230 x 175 cm, Yer: Cerasi Chapel, Roma
Aziz Paul’un Hristiyan Oluşu, Tarih: 1600, Orijinal Boyut: 237 x 189 cm
Davut, Tarih: 1600, Orijinal Boyut: 110 x 91 cm, Yer: Museo del Prado, Madrit
Aziz Thomas’ın Şüphesi, Tarih: 1601, Orijinal Boyut: 107 x 146 cm, Yer: Sanssoucci, Postdam
Hz Isa ve Dikenli Taç, Tarih: 1602, Orijinal Boyut: 125 x 178 cm, Yer: Cassa di Risparmi, Prato
Ud Çalan, Tarih: 1600, Orijinal Boyut: 100 x 126,5 cm, Yer: Metropolitan Museum of Art, New York
Hasta Bacchus, Tarih: 1593, Orijinal Boyut: 67 x 53 cm, Yer: Galleria Borghese, Roma