Alexander Rodchenko (1891 – 1956)
Rus konstruktivist ressam Alexander Rodchenko 1891’de St. Petersburg’da doğdu. 1910’da daha sonra evlendiği Varvara Stepanova ile tanıştığı Kazan Sanat Okulu’nda Nicolai Fechin ve Georgii Medvedev’in öğrencisi oldu. 1914’ten sonra, Moskova’daki Stroganov Enstitüsü’nde sanat eğitimine devam etti ve 1915’te Kazimir Malevich’in Süprematizminden etkilendi ve ilk soyut desenlerini üretti. Tatlin’in öğrencisi iken, figürasyona olan ilgisi, tasarım unsurlarını denedikçe azaldı. Fırçayı ortadan kaldırmak amacıyla resimlerini oluştururken pusula ve cetvel kullandı.
1920 yılında Bolşevik Hükümeti tarafından sanat okullarının ve müzelerin yeniden düzenlenmesinden sorumlu olan Müze Bürosu ve Satın Alma Fonu Direktörlüğüne atandı. Moskova Sanatçılar Birliği sekreteri oldu ve Halkın Eğitim Komiserliği Güzel Sanatlar Bölümü’nü kurdu ve Sanat Kültürü Enstitüsü’nün kurulmasına yardım etti. 1921’de sanatın gündelik hayata dahil edilmesini savunan Stepanova ve Aleksei Gan’la birlikte Productivist grubunun üyesi oldu. Afiş, kitap ve filmler için grafik tasarımlar üzerinde çalışmayı bıraktı. 1922’de yönetmen Dziga Vertov’un fikir ve uygulamalarından derinden etkilendi.
Alman Dadaistlerin fotomontajlarından etkilenen Rodchenko, 1923’te ve 1924’ten sonra kendi fotoğraflarını kullanarak, deneylerini yapmaya başladı. 1923’ten 1928’e kadar Konstrüktivist sanatçıların yayınları olan LEF ve Novy LEF’in tasarımı ve yerleşimi konusunda Mayakovsky ile çalıştı. Fotoğraflarının çoğu, bu ve diğer dergiler için kapak olarak kullanıldı. Çalışmalarında gereksiz detayları ortadan kaldırdı, dinamik diyagonal kompozisyonu vurguladı ve nesnelerin uzayda yerleştirilmesi ve hareketi ile ilgilendi. Bu dönemde, o ve Stepanova, Moskova’daki Mosselprom binasının tanınmış panellerini boyadı.
1920’ler boyunca çalışmaları genel olarak soyuttu. 1928’de Sovetskoe Foto’nun sayfalarında “formalizm” ile suçlandı. 1930’larda, Sosyalist Gerçekçilik lehine sanatsal pratiği düzenleyen Değişen Parti rehberleriyle, spor fotoğrafçılığı ve geçit törenlerinin ve diğer koreografik hareketlerin görüntülerine odaklandı. 1930’ların sonlarında resme geri döndü, 1942’de fotoğraf çekmeyi bıraktı ve 1940’larda soyut dışavurumcu eserler üretti. Bu yıllarda hükümet için fotoğraf sergileri düzenlemeye devam etti. 1956’da Moskova’da öldü.