Laszlo Moholy Nagy (1895 – 1946)
Macar konstruktivist, süprematist ressam Laszlo Moholy Nagy 1895’de Bacsborsod’da doğdu. I. Dünya Savaşı’ndan hemen önce ve savaş sırasında Budapeşte’de hukuk okudu. Önce Hevesy tarafından hazırlanan Jelenkor dergisine, daha sonra Lajos Kassák’ın Ma dergisinin çevresindeki aktivistlere katıldı. 1918 Ekim’inde Avusturya-Macaristan ordusundan terhis edildikten sonra Macar Fauve sanatçısı Róbert Berény’nin özel sanat okuluna katıldı. İlk sergisi, 1919 Kasım’ında Viyana’ya gitmeden önce yapıldı. 1920’lerin başında Berlin’e gitti.
1923 yılında Bauhaus’da Josef Albers ile ortak öğretim görevini üstlendi ve Itten’in yerine Metal Atölyesi Başkanı olarak görev aldı. Bu, okulun dışavurumcu eğilimlerini ciddi olarak etkiledi. Bauhaus, sanatçılarının çok yönlülüğü ile tanındı ve Moholy-Nagy’de bunlardan biriydi. Kariyeri boyunca fotoğrafçılık, tipografi, heykel, resim, baskı ve endüstriyel tasarım alanlarında çalıştı.
Ana konularından biri, 1922’den itibaren karısı ve yardımcısı Lucia’nın teknik uzmanlığı tarafından yönlendirildiği fotoğrafçılıktı. Film, Resim, Fotoğraf ve Sinemada Materyalden Mimariye Yeni Vizyon, adlı kitaplarında, kameranın tamamen yeni bir şey yaratabileceğine inandığı için Neues Sehen (Yeni Vizyon) terimini kullandı. Bu teori onun sanatına ve eğitimine olan yaklaşımını kapsar. Bilimsel donanım, teleskop, mikroskop ve radyografinin sanat yapımında kullanılmasını öneren ilk öncü sanatçıydı. 1928’de Bauhaus’tan ayrıldı ve Berlin’de kendi tasarım stüdyosunu kurdu.
Son Yılları
1930’da “Lichtrequisit einer elektrischen Bühne” çalışması ile kinetik heykellerin yapılmasının öncülüğünü yaptı. Çalışma hareketli ışık yansımaları ve gölgeler oluşturmayı amaçlayan hareketli parçalara sahip bir kompozisyondu. 1927’den 1929’a kadar Hollandalı avangard dergisi International Revue 10’un fotoğraf editörlüğünü yaptı. Tiyatro prodüksiyonları için sahne setleri tasarladı, sergi ve kitaplar tasarladı, reklam kampanyaları hazırladı, makaleler yazdı ve filmler yaptı. Stüdyosunda Istvan Seboek, Gyorgy Kepes ve Andor Weininger gibi sanatçılar ve tasarımcılar çalıştı. Naziler 1933’te Almanya’da iktidara geldikten sonra çalışmasına izin verilmedi.
Londra’ya taşınan sanatçı burada Mimarlık Dergisi’nde çağdaş mimariyi fotoğrafladı ve Oxford University Chest adlı kitab için belgesel fotoğraflar yapmak üzere görevlendirdi. 1936’da, Things to Come için özel efektler tasarlaması amacıyla Macar film yapımcısı Alexander Korda tarafından görevlendirildi. Denham Studios’ta çalışan Moholy-Nagy, kinetik heykeller ve soyut ışık efektleri yarattı. Leslie Martin’in daveti üzerine Hull Sanat Okulu’nun mimarlık bölümünde ders verdi. Laszlo Moholy Nagy 1946’da Chicago’da lösemiden öldü.
SANATÇININ TÜM ESERLERİNİ GÖREBİLECEĞİNİZ GALERİ SAYFASI
Eser Örnekleri