Joan Miro (1893 -1983)
Katalan sürrealist ve dadaist ressam Joan Miro 1893’te Barselona’da doğdu. Önce ailesinin isteği üzerine, ticari bir kolejde eğitim aldı. Daha sonra iki yıl boyunca bir büroda çalıştı. Daha sonra 1912’de Barselona’daki bir sanat okuluna yazıldı. Bu okuldaki hocası Francisco Galí, Miró’ya, uzay, zaman ve mekan algısının güçlenmesi için, çizmesi gereken nesnelere dokunmasını öneren bir yöntem öğretti. Aynı zamanda Galí, öğrencilerini Paris’teki en son modern sanat okullarına ve Barselona’nın ünlü Art Nouveau mimar Antoni Gaudí’nin binalarını da tanıtıp inceletti.
1915’ten 1919’a kadar, İspanya’da, Barselona’da, Montroig’de ve Mayorka adasında çalıştı; manzaralar, portreler ve renklerin hacim ve ritmlerinin etkileşimi üzerine odaklandığı resimler yaptı. Miró kariyerinin başlangıcından itibaren metaforik bir anlatım aracı kurmaya çalıştı. Doğa kavramlarını aşkın, şiirsel anlamda temsil eden bulgular aradı. Doğayı, ilkel bir kişi veya 20. yüzyılın bir yetişkininin zekasıyla donatılmış bir çocuk tarafından tasvir edildiği gibi tasvir etmek istedi.
1919’dan itibaren İspanya ve Paris’te dönüşümlü olarak yaşadı. 20. yüzyılın ilk yirmi yılında yurtdışından Paris’e giden birçok sanatçıdan biriydi. Bu yabancı sanatçıların çoğu, Fransız sanatıyla temas ettikten sonra Fransız vatandaşı olmaya karar verdiler, ancak Miró Katalan kimliğine bağlı kaldı.
1920’lerin başlarında Joan Miró, titizlikle ayrıntılı gerçekçiliği soyutlamayla birleştirdi. Kendi doğal bağlamındaki nesneleri yavaş yavaş ortadan kaldırdı ve yeni, gizemli bir dilbilgisine uygun olarak, hayaletvari, ürkütücü bir izlenim yaratarak yeniden birleştirdi. 1925’ten 1928’e kadar, Dadacılar, Sürrealistler ve Paul Klee’nin etkisi altında, “rüyalar” ve “hayali manzaralar”ını çalıştı. Miró, Sürrealist hareketinin manifestosunu 1924’te imzaladı.
1930’ların sonlarında İspanyol İç Savaşı sırasında sanatçı Paris’te yaşıyordu. Her ne kadar çalışmaları politik olmasa da, ülkesindeki kargaşa onu sosyal eleştiriye yönlendirdi. Örneğin, 1937 Paris Dünya Sergisi’nde İspanya Cumhuriyetinin pavyonu için çizdiği duvar resminde köylü isyanını resmetti.
1948 sonrası
1948’den itibaren bir kez daha İspanya ve Paris arasındaki zamanını ikiye böldü. O yıl kadın, kuş ve yıldızın birleşik temalarına dayanan bir dizi şiirsel eser çalıştı. 1949 ve 1950 yıllarında, ustaca bir işçilikle çalışırken, bir taraftan doğaçlama bazı resimler çalıştı.
II. Dünya Savaşı’ndan sonraki yıllarda uluslararası olarak alanda ünlendi. Heykelleri, çizimleri ve resimleri birçok ülkede sergilendi. Seramik çalışmaları, Solomon R. Guggenheim Vakfı’nın Büyük Uluslararası Ödülünü aldı. 1962’de Paris Ulusal Modern Sanat Müzesi’nde adına büyük bir retrospektif sergisi düzenlendi.
Şöhretine rağmen, hoşgörülü ve içe dönük bir adam olan Miró, kendisini sadece çalışmalarına adamaya devam etti. Geç dönem çalışmalarında Miró, şekil ve arka planın daha da basitleştirilmiş bir şekilde kullanılmasını sağladı. Bazen bir kompozisyonu sadece Blue II’de (1961) olduğu gibi deniz-mavisi bir yüzey üzerinde bir nokta ve hassas bir çizgiyle oluşturdu. Daha önceki çalışmalarının kaprisli ya da saldırgan ironisi, yarı dinsel bir meditasyona yol açmıştı. 1980’de, İspanya’nın Güzel Sanatlar Altın Madalyası ile ödüllendirildi.