Jacque Louis David Marat’ın ölümü
Tarih: 1793,
Orijinal Boyut: 165 x 128 cm,
Bulunduğu yer: Musee Royaux des Beaux Arts de Belgique.
Çağdaşı Goya ile birlikte Jacques-Louis David, eski büyük ustaların son temsilcilerindendir. Avrupa’da sanayileşme öncesi, Napolyon ve Fransız Devrimi çağında otuz yıl boyunca (1785-1815) Fransa sanatına en çok katkıda bulunan ve geniş kitleleri etkileyen Jacques-Louis David, Neo Klasisizm ve Akademik Sanat akımlarının temsilcisidir. Roma’da resim eğitimine devam ederken İtalyan Rönesans ustaları Raphael ve Caravaggio’dan çok etkilenmiştir. Marat’ın Ölümü, kana susamış bir fanatiği trajik bir şekilde devrim şehidi olmuş bir kahramana dönüştürme girişimidir.
Arka planda olanlar nettir. 13 Temmuz 1793 günü, İsviçreli tahrikçi, gazeteci, doktor ve aynı zamanda Eylül Katliamı’nın mimarlarından biri olan Jean-Paul Marat, cumhuriyetçi genç Charlotte Corday tarafından evinin banyosunda bıçaklanarak öldürüldü. Corday, Marat’ın evine Caen’de bulunan devrim karşıtlarının listesini vereceğini söyleyerek girmiş ve onbeş dakikalık görüşmeden sonra Marat kendisine teşekkür ederek hainlerin bir sonraki hafta idam edileceklerini söylemiştir.
Bu esnada mutfaktan bir bıçak alan Corday, bıçağı Marat’ın göğsüne saplayarak atardamarını kesmiştir. Yoğun kanama sonucu ölüm gerçekleşmiş ve Charlotte Corday kaçmayarak beklemiştir. Zaten birkaç gün sonra da giyotinle idam edilmiştir.. Marat için üzücü ama katili Corday için işe yarar bir durum; Marat bir deri hastalığından muzdaripti ve sürekli kaşınıyordu. Tek geçici çözüm sıcak su içinde olmaktı ve bu sayede biraz rahatlıyordu. Ayrıca kafasına da kafa derisini rahatlatmak için sirkeye batırılmış bir türban sarıyordu.
Bir şehit mi cani mi?
Bu durumdan dolayı banyosunu bir ofis gibi kullanıyor ve küvette uzanmış, şüphelilerin ve idam edileceklerin listelerini hazırlıyordu. Tablo, Marat’ın hayatının sonunu, bıçaklandıktan hemen sonraki anını resmetmektedir. “Marat’ın Ölümü”, Marat’ı bir şehit ve halk kahramanına çevirerek ölümsüzleştiriyor, O’nu Fransız Devrimi’nin bir simgesi haline getiriyordu. Ressam bunu, Hıristiyanlık şehitliği ve İsa’ya ağıt konulu tablolarda kullanılan tekniklerle yapmıştır.
Başlangıçta, Marat’ın büyük banyosundaki tüm süsleri kaldırmış ve adeta bir tiyatro sahnesi kurar gibi fonu boş bırakarak Marat’ı öne çıkarmıştır. Başı yana yatmış ve yüzü yumuşak bir ışıkla kaplanmış haldedir. Dudaklarındaki tatlı-acı gülümsemeyle son nefesini veren Marat, çarmıhtan indirilmiş İsa gibi görünmektedir. Tüy kalem elinden düşmüş, bıçak yerde duruyor. Jacques-Louis David sahneyi karışık ve kaotik bir suikastten bir şehitlik ikonuna dönüştürmüştür.
Marat’ın sol elinde aslında gerçekte hiç var olmamış bir mektup görülmekte, bu mektup suikastçisinden kendisine yazılmıştır: “13 Temmuz 1793. Marieanne Charlotte Corday’dan yurttaş Marat’a. Mutsuz olduğum için sizin kaderinizi tayin etmeye hakkım var.” Dahası, yine gerçekte hiç var olmamış başka bir mektup, bu sefer küçük bir masa gibi kullandığı sandığın üzerinde. Bu mektupta idam edilecek kişilerin listesi yerine “vatan” için hayatını feda etmiş bir adamın geride beş çocuğuyla kalan karısına verilmek üzere bir miktar para gönderilmesini istemektedir.
Bu da başka bir yalandır tabi. Resim ilk defa 1793 yılının Ekim ayında Louvre’da sergilendikten bir ay sonra Milli Cumhuriyet Sergisi’ne verilmiştir. Sergide David bir konuşma yapmış, resminin sadeliğinden ve özgürlük için şehit olmanın sonsuza kadar değerli olduğundan bahsetmiştir. Aslında haklıydı, “Marat’ın Ölümü” sanatçının en bilinen eserlerinden biri olmuştu. Napolyon’un düşüşünden ve monarşinin restorasyonundan sonra Jacques-Louis David, sürgüne Belçika’ya gider. Sonradan kendisine yapılan birçok davete rağmen bir daha Fransa’ya dönmez. Ölümünden sonra bu tablosu gözardı edilmiş, ancak yirmi yıl sonra sanat eleştirmenleri tarafından tekrar keşfedilmiştir.
Kanvas tablo – resim tuvali üzerine baskı
Kanvas baskı olarak hazırlanan çalışmalar, 3 cm derinlikli ahşap şasiye gerili ve asmaya hazır halde sunulmaktadır.
100 cm’yi aşan boyutlarda 4 cm derinlikli ahşap şasi kullanılmaktadır.
Kanvas tablo nedir ayrıntılı bilgi için
Kenarlar, tablo içinden editörümüzün seçtiği bir renk ile kaplanmakta, böylece çerçeveye ihtiyaç olmaksızın nitelikli bir sunum imkanı sağlanmaktadır.Baskılarımız % 100 pamuklu ve pvc’den arındırılmış özel hazırlanmış resim tuvali üzerine, orijinal mürekkep ile hazırlanmaktadır. Eserlerin görsel kaliteleri tek tek editörümüz tarafından incelenmekte ve sadece, uygun olanlar portföye alınmaktadır.
Baskı ve kuruma işlemi bittikten sonra özel bir koruma katmanı sürülerek tablonun dış etkilere karşı dayanıklı olması sağlanmaktadır. Ancak, temizlik aşamasında deterjan, değişik kimyasallar ve ıslak bez kullanımı tabloya zarar verebilir. Temizlikte yumuşak bir fırça kullanımı tavsiye edilmektedir.
BOYUT VE FİYAT SEÇENEKLERİNİ İNCELEMEK VE SATIŞ SİTEMİZ CANVASTAR’DAN SİPARİŞ VERMEK İÇİN BUTONA TIKLAYIN!