Leonardo Da Vinci
İtalyan Bilim insanı ve Ressam Leonardo da Vinci 1452’de Anchiano’da doğdu.
Avrupa’daki modern isimlendirme kurallarının yerleşmesinden önce tam ismi, “Vincili Üstad Piero’nun oğlu Leonardo” manasına gelen Leonardo di ser Piero da Vinci’dir. Eserlerini “Leonardo” ya da “Io, Leonardo (Ben, Leonardo)” olarak imzalamıştır. Özellikle Dan Brown’ın popüler romanı Da Vinci Şifresi ile yaygınlaşan “Da Vinci” kullanımı hatalıdır.
Somut kanıtlar bulunmasa da, Leonardo’nun annesi Caterina’nın babası Piero’ya ait Ortadoğulu bir köle olduğu tahmin ediliyor. Babası, Leonardo’nun doğduğu yıl, Albiera adındaki ilk eşi ile evlendi.
Leonardo’ya bebekliğinde annesi baktı, annesi başka biriyle evlendirilerek komşu kasabaya yerleşince, babasının nadiren uğradığı büyükbabasının evinde yaşamaya başladı; arada sırada Floransa’ya babasının evine giderdi. Babasının ilk eşinden çocuğu olmadığı için aileye kabul edilmişti ama amcası Francesco dışında ailedeki kimseden sevgi görmedi.
14 yaşına kadar Vinci’de yaşayan Leonardo, büyükanne ve büyükbabasının ardı ardına ölmesi üzerine 1466’da babası ile birlikte Floransa’ya gitti. Evlilik dışı çocukların üniversiteye gitmesi yasak olduğundan üniversite öğrenimi görme şansı yoktu.
Küçük yaştan itibaren çok güzel çizimler yapan Leonardo’nun resimlerini babası, dönemin ünlü ressam ve heykeltıraşı Andrea del Verrocchio’ya gösterince, Verrochio onu çırak olarak yanına aldı. Leonardo, Verrocchio’nun yanında Lorenzo di Credi ve Pietro Perugino gibi ünlü sanatçılarla çalışma fırsatı buldu. Atölyede sadece resim yapmayı değil, lir çalmayı da öğrendi. Gerçekten de iyi çalıyordu.
Milano Dükü hizmetinde
Leonardo Da Vinci Floransa’yı 1482’de terkederek Milano Dükü Sforza’nın hizmetine girdi. Dükün hizmetine girebilmek için köprüler, silahlar, gemiler, bronz, mermer ve kilden heykeller yapabileceğini anlattığı ancak göndermediği mektubu bütün zamanların en olağanüstü iş başvurusu olarak kabul edilmiştir.
Leonardo Da Vinci, 1499’da şehir Fransızlar tarafından alınıncaya kadar 17 yıl boyunca Milano Dükü için çalıştı. Dük için sadece resim ve heykeller yapmak, festivaller organize etmekle uğraşmadı, aynı zamanda bina, makine ve silah tasarımları yaptı. 1485 – 1490 yıllarında doğa, mekanik, geometri, uçan makinelerin yanı sıra, kilise, kale ve kanal yapımı gibi mimari yapılar ile ilgilendi, anatomi çalışmaları yaptı, öğrenciler yetiştirdi.
İlgi alanı o kadar genişti ki, başladığı çoğu işi bitiremiyordu. 1490 – 1495 yıllarında çalışmalarını ve çizimlerini deftere kaydetme alışkanlığı geliştirdi. Bu çizimler ve defter sayfaları, müzeler ve kişisel koleksiyonlarda toplanmıştır. Bu koleksiyonculardan birisi de Leonardo’nun hidrolik alanındaki çalışmalarının el yazmalarını toplayan Bill Gates’dir.
1499’da Milano’yu terkeden ve yeni bir koruyucu (hami) aramaya başlayan Leonardo, 16 yıl boyunca İtalya’da seyahat etti. Pek çok kişi için çalıştı, çoğu eserini yarım bıraktı.
İnsanlık tarihinin en iyi resimlerinden birisi kabul edilen Mona Lisa için 1503’te çalışmaya başladığı söylenir. Bu resmi tamamladıktan sonra hiç yanından ayırmamış, tüm seyahatlerinde yanında taşımıştı. 1504’te babasının ölüm haberi üzerine Floransa’ya döndü. Miras hakkı için kardeşleri ile mücadele etti ancak çabası sonuçsuz kaldı. Ancak çok sevdiği amcası tüm varlığını ona bıraktı.
1506 sonrası
1506 yılında Leonardo Da Vinci, bir Lombardiya aristokratının 15 yaşındaki oğlu olan Kont Francesco Melzi’yle tanıştı. Melzi, hayatının geri kalanında onun en iyi öğrencisi ve en yakını oldu. 1490’da 10 yaşında iken korumasına aldığı ve Salai adını verdiği genç de 30 yıl boyunca onunla beraber olmuş, ancak öğrencisi olarak bilinen bu genç hiçbir sanatsal ürün üretmemişti.
Leonardo Da Vinci 1513-1516 arasında Roma’da yaşadı ve Papa için geliştirilen çeşitli projelerde yer aldı. Anatomi ve fizyoloji alanında çalışmaya devam etti ancak Papa, kadavralar üzerinde çalışmasını yasakladı.
1516’da koruyucusu Giuliano de’Medici’nin ölümü üzerine Kral 1. Francis’ten Fransa’nın baş ressam, mühendis ve mimarı olmak üzere davet aldı. Paris’in güneybatısında, Amboise yakınlarındaki Kraliyet Sarayı’nın hemen yanında kendisi için hazırlanan konağa yerleşti. Leonardo’ya büyük hayranlık duyan kral, sık sık ziyarete gelir ve sohbet ederdi.
Sağ koluna felç inen Leonardo da Vinci, resimden çok bilimsel çalışmalara ağırlık verdi. Kendisine dostu Melzi yardımcı olmaktaydı. Salai ise Fransa’ya geldikten sonra onu terk etmişti.
Leonardo Da Vinci 2 Mayıs 1519’da Amboise’daki evinde 67 yaşında öldü. Kralın kollarında can verdiği rivayet edilir, ancak, 1 Mayıs günü kralın bir başka şehirde olduğu ve bir gün içinde oraya gelemeyeceği bilinmektedir. Vasiyetinde mirasının esas bölümünü Melzi’ye bıraktı. Amboise’daki Saint Florentin Kilisesi’nde toprağa verildi.
SANATÇININ ESERLERİNİ GÖREBİLECEĞİNİZ GALERİ SAYFASI
Leonardo Da Vinci Tablo indexi
Mona Lisa, Tarih: 1503, Orijinal Boyut: 77 x 53 cm, Yer: Musée du Louvre, Paris
Meryem, Çocuk Isa ve Anna, Tarih: 1510, Orijinal Boyut: 168 x 130 cm, Yer: Musée du Louvre, Paris
Vaftizci Yahya, Tarih: 1513/16, Orijinal Boyut: 69 x 57 cm, Yer: Musée du Louvre, Paris
Meryem ve Isa
Son Akşam Yemeği, Tarih: 1495, Orijinal Boyut: 418 x 794 cm, Yer: Da Vinci Museum, Tongerlo
Kayalıkların Bakiresi, Tarih: 1483/86, Orijinal Boyut: 199 x 122 cm, Yer: Musée du Louvre, Paris
Meryem’e Müjde, Tarih: 1472, Orijinal Boyut: 98 x 217 cm, Yer: Uffizi Gallery, Floransa
Meryem ve Çocuk Isa, Tarih: 1490, Orijinal Boyut: 42 x 33 cm, Yer: The Hermitage, St. Petersburg
Genç Bayan Resmi, Tarih: 1490, Orijinal Boyut: 63 x 45 cm, Yer: Musée du Louvre, Paris
Isa’nın Vaftiz Edilmesi, Tarih: 1472, Orijinal Boyut: 177 x 151 cm, Yer: Uffizi Gallery, Floransa
Meryem, Tarih: 1483, Yer: Musée du Louvre, Paris
Çiçeklerle Meryem, Tarih: 1478, Orijinal Boyut: 50 x 32 cm, Yer: Hermitage, St. Petersburg
Beatrice, Tarih: 1490/99, Orijinal Boyut: 51 x 34 cm, Yer: Ambrosiana, Mailand
Kralların Tapınması, Tarih: 1481, Orijinal Boyut: 243 x 246 cm, Yer: Uffizi Gallery, Floransa
Anghiari Savaşı (Detay), Tarih: 1503, Orijinal Boyut: 452 x 637 mm, Yer: Musée du Louvre, Paris
Leda, Tarih: 1510/15, Orijinal Boyut: 112 x 86 cm, Yer: Galleria Borghese, Roma
Leonardo Da Vinci Desen ve Eskiz indexi
Vitruvian Man, Tarih: 1492, Orijinal Boyut: 34,3 x 24,5 cm, Yer: Gallerie dell’Accademia, Venedik
Imola Kentinin Planı, Tarih: 1502, Orijinal Boyut: 44 x 60,2 cm, Yer: Museo Vinciano, Vinci
Embriyo Çalışması, Tarih: 1509/14, Orijinal Boyut: 30,5 x 22 cm
Anatomi Çalışmaları, Tarih: 1510, Orijinal Boyut: 28,9 x 19,9 cm, Yer: Royal Library, Londra
Volanlar, Tarih: 1500
Tufan, Tarih: 1518, Orijinal Boyut: 16 x 20 cm, Yer: Royal Collection of the United Kingdom
Yarım Boy Havari Etüdü, Tarih: 1495, Yer: Albertina, Viyana
Kötü Düşünce Hased ve Nankörlüktür
Savaşçı Başı Etüdü, Tarih: 1504, Orijinal Boyut: 19,1 x 18,8 cm, Yer: Museum of Fine Arts, Budapeşte
Hz Isa’nın Başı, Tarih: 1494, Orijinal Boyut: 40 x 32 cm, Yer: Pinacoteca di Brera, Milano
Kız Başı Eskizi, Tarih: 1483, Orijinal Boyut: 18.1 x 15.9 cm, Yer: Biblioteca Reale, Turin
Davud Eskizi (Mikelanj), Tarih: 1505, Yer: Royal Library, Londra
Otomobil, Tarih: 1478, Orijinal Boyut: 27 x 20 cm, Yer: Biblioteca Ambrosiana, Milano
Uçan Makina Çizimi, Tarih: 1787, Orijinal Boyut: 23,5 x 17,6 cm, Yer: Institut de France, Paris
At Heykel Eskizi, Tarih: 1517, orijinal Boyut: 27,8 x 18,4 cm, Yer: Royal Library, Windsor
Kurt ve Kartallı Alegori, Tarih: 1516, Orijinal Boyut: 17 x 28 cm, Yer: Royal Library, Londra
Kendi Portresi, Tarih: 1512, Orijinal Boyut: 33,3 x 21,3 cm, Yer: Biblioteca Reale, Turin
Mimari Eskiz
Kadın Başı, Tarih: 1470/76, Orijinal Boyut: 282 x 199 mm, Yer: Galleria degli Uffizi, Floransa
At ve Leda Eskizleri, Tarih: 1503/07, Yer: Royal Library, Londra
Figür Etüdleri, Orijinal Boyut: 27,8 x 20,8 cm, Yer: Musée du Louvre, Paris
Fırtına, Tarih: 1500, Orijinal Boyut: 20 x 15 cm, Yer: Royal Library, Londra
Kuş Bakışı Deniz Kıyısı, Tarih: 1515, Orijinal Boyut: 27,2 x 40 cm, Yer: Royal Library, Londra
Su Eskizleri, Tarih: 1509, Orijinal Boyut: 29 x 20,2 cm, Yer: Royal Library, Londra
At Heykel Çalışması, Tarih: 1493, Orijinal Boyut: 21 x 15 cm, Yer: Biblioteca Nacional, Madrid
Anatomi ve Mimari Çalışmaları, Tarih: 1513, Yer: Royal Library, Londra
Merkezi Planlı Yapıların Etüdü, Orijinal Boyut: 23 x 16 cm, Yer: Institut de France, Paris
Hayvan Eskizleri, Tarih: 1513, Orijinal Boyut: 29,8 x 21,2 cm, Yer: Royal Library, Windsor
Meryem’in Profil Eskizleri, Tarih: 1480, Orijinal Boyut: 40,5 x 29 cm, Yer: Royal Library, Windsor
Son Akşam Yemeği Eskizleri, Tarih: 1494, Orijinal Boyut: 26,6 x 21,4 cm, Yer: Royal Library, Londra
Meryem Eskizi, Tarih: 1501, Orijinal Boyut: 25.7 x 20.3 cm, Yer: Gallerie dell’Accademia, Venedik
Grotesk Kafa, Tarih: 1500/05, Orijinal Boyut: 39 x 28 cm
Kadın Başı Eskizi, Tarih: 1508, Orijinal Boyut: 27 x 21 cm, Yer: Galleria Nazionale, Parma
Grotesk Figür Çalışmaları, Tarih: 1494, Orijinal Boyut: 26,1 x 20,6 cm, Yer: Royal Library, Windsor
At Eskizleri, Tarih: 1490, Orijinal Boyut: 25 x 18,7 cm, Yer: Royal Library, Windsor
Meyve ve Sebze Eskizi, Tarih: 1487, Orijinal Boyut: 23,5 x 17,6 cm, Yer: Institut de France, Paris
El Eskizi, Tarih: 1474, orijinal Boyut: 21,4 x 15 cm, Yer: Royal Library, Londra
Anatomi Etüdleri ( Erkek Omuz), Tarih: 1509, Orijinal Boyut: 29,2 x 19,8 cm
Atlı Trivulzio Anıtı Eskizi, Tarih: 1508, Orijinal Boyut: 28 x 19,8 cm, Yer: Royal Library, Londra
Savaş ve At Eskizleri, Tarih: 1503, Yer: Galleria degli Uffizi, Floransa
Anghiari Savaş Süvarileri, Tarih: 1503, Orijinal Boyut: 16 x 19,7 cm, Yer: Royal Library, Londra
At Heykel Çalışması, Tarih: 1493, Orijinal Boyut: 21 x 30 cm, Yer: Biblioteca Nacional, Madrid
Anghiari Savaşı, Tarih: 1503, Orijinal Boyut: 85 x 115 cm
Top Dökümhanesi, Tarih: 1487, Yer: Royal Library, Windsor
Sforza Anıtı ( Eskiz), Tarih: 1488, Yer: Royal Library, Londra