İçeriğe geç
ana sayfa » ÜNLÜ RESSAMLAR LİSTESİ » Soyadı B » Dieric Bouts » Dieric Bouts Hayatı ve Eserleri

Dieric Bouts Hayatı ve Eserleri

    Dieric Bouts

    Dieric Bouts (1415 – 1475)

    Hollandalı Rönesans Ressamı Dieric Bouts 1415’te Haarlem’de doğdu ve yetişti. Büyük ölçüde Van Eyck’ten etkilendi. 1457’de Louvinne’e yerleşti, orada Saint Pieters kilisesi için baş yapıtı “Son Akşam Yemeği”ni yaptı (1464-1467). Bu içten ve görkemli tablo, XV. yüzyılın en çarpıcı yapıtlarından biridir. 1468’de Louvain kent ressamı olan Bouts, kentin belediye sarayında bir süsleme işi üstlendi.

    Bu tablosunda imparator Otho’nun efsanesini anlatan iki büyük panosu halen Brüksel Müzesi’ndedir. Bir adli hatayı dile getiren bu ‘adalet tabloları’, daha sonra duvar resimlerine yönelme yolunda XV. yüzyıl Flaman resminin gösterdiği çarpıcı çabayı yansıtır ve kuşkusuz portre nitelikli, güçlü bir biçimde bireyselleşmiş bir dizi insan yüzü içerir. Bouts’un baş yapıtları arasında, Kahinlerin Tapınması (Münih Alte Pinakothek) adlı üç kanatlı tabloyu ve aziz Hippolytus’un Kurban Edilişi’ni (St Sauveur, Brugge) sayabiliriz. Bouts’un kesinlik taşıyan çizgileri açık hava ve ışığı manzara resmine ustaca katar. Bouts’un ressam olan oğulları Dieric II ve Albrecht (ölm.1549) de babalarının üslubuna öykündüler.

    Olgunluk Dönemi

    Sanatçının olgunlaşma dönemine atfedilen resimlerde Louvain’e yerleştikten sonra Rogier’in etkisi daha fazla önem kazanmaktadır. Bu dönemde daha büyük ve daha alegorik konulara doğru da bir eğilim bulunmaktadır. Bu resimlerdeki figürlerin yüz ifadeleri, büyük ruhsal etkiye sahip kasten kontrol edilen bir yoğunluk olarak görünen olağanüstü bir kısıtlama göstermektedir.

    Bouts’in olgun tarzını örnekleyen en iyi bilinen iki eseri hayatının son 20 yılına aittir. 1464’te Louvain’deki Aziz Peter Kilisesi için Kutsal Vahşetin Doğruluk emriyle verilenlerden biri, iki yan paneli yatay olarak yarıya bölünmüş bir triptiktir. Merkez panel, Son Akşam Yemeği’yi temsil eder ve yan paneller, Tevrat’tan Eucharist’in kurucusunu ve Son Akşam Yemeği’nin ritüel anısını kutlayan dört sahne gösterir.

    Fısıh Bayramı, Çölde İlya, Manna’nın Toplanması. ve Abraham ve Melchizedek. 1468’de Louvain kenti tarafından yaptırılan ikinci resim, Son Yargı teması konusunda iddialı bir proje olacaktı, ancak eser, Bouts’in ölümünde tamamlanmadı. Cenneti ve cehennemi temsil eden panellerin yanı sıra, Kutsal Roma imparatoru Otto III’ün efsanesinden bir bölümü gösteren tematik olarak ilgili iki panel olarak durmaktadır.


    SANATÇININ ESERLERİNİ GÖREBİLECEĞİNİZ GALERİ SAYFASI


    CANVASTAR®

    Türkiye'nin En Zengin ve Kaliteli Kanvas Tablo Koleksiyonu

    Siteye Gidin