Alighiero Boetti (1940 – 1994)
İtalyan Ressam, Grafiker Alighiero Boetti 1940’da Turin’de doğdu. Boetti matematik, felsefe, müzik ve ezoterizmle ilgilendi. Kendisini Hermann Hesse ve Paul Klee ile ilintilendiriyordu. 17 yaşlarında Alman sanatçı Wols ve Lucio Fontana’nın çalışmalarıyla tanıştı. Sanatla daha çok uğraşabilmek için Turin Üniversitesindeki öğrenimini yarım bıraktı. 1964’de evlendi ve iki çocuğu oldu.
1963’ten 1965’e kadar Boetti, sıva, masonit, pleksiglas, fenerler ve diğer endüstriyel malzemeler gibi sıra dışı malzemelerden eserler yaratmaya başladı. İlk kişisel sergisi 1967’de Christian Stein’ın Torino galerisinde gerçekleşti. Daha sonra Cenova kentinde Galleria La Bertesca’da, Arte Povera gibi eserlerine atıfta bulunan bir grup İtalyan sanatçı ya da daha sonra İtalyan sanat eleştirmeni Germano Celant’ın yaydığı bir terim olan fakir sanat sergisine katıldı.
Bu dönemde oryantalizme ilgi duymaya başladı. 1971’de Afganistan’a seyahat etti ve Afganlı kadınlarla nakışlı kolaj işlerini tamamlamaya çalıştı. 1973 yılında kendisini, çalışmalarında sunduğu karşıt faktörleri yansıtan bir kişi olarak tanımladı. Alighiero e Boetti (“Alighiero ve Boetti”): Birey ve toplum, hata ve mükemmellik, düzen ve düzensizlik. Boetti, genellikle bir sanat eseri için bir fikir tasarlardı, ancak tasarımını ve icrasını başkalarına bırakırdı. Bu yüzden hem sanatçılarla hem de sanatçı olmayanlarla sık sık işbirliği yaparak çalışmalarına katkılarında önemli özgürlükler sağladı.
Örneğin, eserlerinin daha iyi bilinen türlerinden biri, çeşitli boyutlardaki tuvallerde ızgaralarla işlenen renkli harflerden oluşan mektuplardan oluşur. Boetti, bu resimleri oluşturmak için Afganistan ve Pakistan’da, kendi tasarımlarını verdiği ama renklerini seçme ve birleştirme ve böylece çalışmanın son estetik görünümüne karar verme sürecini giderek daha fazla ele alarak esnaf nakışçılarla çalıştı.
1979’da Sovyetlerin işgaline kadar her yıl düzenli olarak Afganistan’a gitti. 1994’te Roma’da beyin tümörü nedeniyle öldü. Çalışmalarında ana eksen olarak ‘Bireysellik ve toplum, düzeltme ve mükemmellik, düzen ve düzensizlik’ üzerine odaklandı.
SANATÇININ ESERLERİNİ GÖREBİLECEĞİNİZ GALERİ SAYFASI
tablo indexi
isimsiz, Tarih: 1979, Orijinal Boyut: 24 x 24 cm 15 adet, Yer: Museum of Modern Art New York.
Dünya Haritası, Tarih: 1989, Orijinal Ebadı: 117,5 x 227,7 cm, Yer: Museum of Modern Art New York.