Bünyamin Küçükkürtül Sudan Levhalar Sergisi.
Zeytinburnu Kültür Sanat Merkezi, 05 – 18 Mayıs 2017
“Ne görüyorsun? Görülmeyeni”
Su ile inceltilerek kullanılan boyanın tarihi çok eskilere dayanır. Kadim Mısır’dan orta çağ Avrupa’sına özellikle elyazması kitaplardaki tasvirlerde suluboya kullanılmıştır. 15. yüzyıldan bugüne bazı ressamlar, suluboyayı ön çalışma, anı yakalamadaki verdiği imkanlar ve ışığı ifade etmedeki üstünlüğü sebebiyle tercih etmiştir. Bizde ise Batılı anlamdaki resimle birlikte suluboya çalışmalar ortaya çıkmıştır. Osman Hamdi, Hoca Ali Rıza gibi birçok sanatçımız suluboya eserlere imza atmıştır.
Benim için Cumhuriyet döneminin en önemli suluboya örneği, Malik Aksel’in 1940’larda yaptığı muhteşem “Halay” resmidir. Aksel’in bahsettiğim şaheseriyle birlikte birçok suluboya tablosunu ve başka başyapıtının da olduğu sergiyi 2011 yılında “Yerli ve Evrensel Malik Aksel” projesiyle İstanbullu sanatseverlerle buluşturmuştuk. Suluboyanın ışığın ifadesindeki tadı, anı yakalamaktaki gücünün yanında, doğaçlama imkanını artıran yönü de çok önemlidir. Suluboya bu yönüyle Vasili Kandinsky gibi birçok soyut çalışan ressamın özel tercihi olmuştur.
“Sudan Levhalar” projemiz tam 25 yıldır resimlerini sadece suluboya yapan bir ressamın eserlerinden oluşuyor. Benim gördüğüm kadarıyla Ressam Bünyamin K. için suluboya, bir tercih değil tam aksine bir zorunluluk. Onun bu yönünün bugüne kadar yayınladığı şiirleri ve şiir kitaplarıyla izah edilebileceğini sanıyorum. Nasıl ki şiir dilden vücut bulur ve kelimeleri o dile mensup kişilerin anlaşmak için kullandıklarıyla aynı olmakla birlikte, varoluşlarını şairin kendi dünyasındaki yaratmasına borçludurlar.
İşte gerçek bir şiir, yazıldığı dilin imkanlarıyla yetinmeyen, dilin içinde kalarak onun imkanlarını aşan, yani ona yeni imkanlar katan bir varlıktır. Şiirin bu poetik anahtarını, Bünyamin K’nın suluboyayı bilinenin ve görünenin ötesine gitmekte kendisine yol kıldığını anlamakta kullanabiliriz. O bizi tablolarıyla, hepimizin bildiği sokaklarda, gördüğü manzaralarda, kendisine dahi açık edemediği, başka hiçbir şeyin yerini tutamayacağı büyülü yolculuğa çıkarırken, sadece suluboyayla yakaladığı bir akıştan medet umuyor. Suluboyayla uzlaşarak yarattığı eserleriyle, zihnimizle ulaşamayacağımız tatları katıyor hayatımıza. Görünenin ötesini suluboyanın saydamlığında yıkayarak görünür kılıyor adeta. Benim beklentim o ki, sanatçı yolculuğunun sonraki evrelerinde, bilmediği ve dolayısıyla bizimde yabancısı olduğumuz formlardan hareketle bilinmez tatlara akacak.
Sözü daha fazla uzatmadan sizleri “Sudan Levhalar” projesiyle baş başa bırakırken, Ressam Bünyamin K’ya, şiir tadındaki kritik yazısını kaleme alan dostum Mürsel Sönmez’e ve sanatın gelişmesi adına bu hayati imkanları oluşturduğu için Sayın Murat Aydın’a gönülden teşekkür ediyorum.
Mehmet Lütfi Şen
Küratör
Bünyamin Küçükkürtül
Bünyamin Küçükkürtül, 1971 yılında Maraş’ta doğdu. Lise yıllarında çizgi
roman denemeleriyle resim çalışmaya başladı. 1995 yılında,
Uludağ Üniversitesi Resim Ana Sanat Dalını, aralarında
Selçuk Giray ve Rauf Tuncer’in de olduğu hocalardan aldığı
eğitimle tamamladı.
1995 ve 1998 yılları arasında İnsan Saati Edebiyat Dergisinin,
2010 ve 2011 yıllarında da Kuyudaki Koro Sanat Edebiyat
Dergisinin yayın yönetmenliğini yapan Küçükkürtül’ün, yayınlanmış
6 şiir kitabı bulunmaktadır.
25 yıldan beri suluboya alanında resim çalışmalarına devam
eden sanatçı, ilk kişisel sergisini 1992 yılında Bursa Şefik Bursalı
Sanat Galerisinde, 40 suluboyadan oluşan resimleriyle
gerçekleştirdi. Katıldığı karma sergilerin yanı sıra bugüne kadar
çeşitli illerde 20 kişisel sergi açtı. Bünyamin Küçükkürtül’ün
son yıllarda yaptığı çalışmalar ise 2014 yılında Ankara Ziraat
Bank Kuğulu Sanat Galerisinde ve 2016 yılının nisan ayında,
Almanya’da Lünen Hansesaal Sanat Galerisinde sergilendi.
Sergiler ve Etkinliklerden Bazıları
1992, Şefik Bursalı Sanat Galerisi, Bursa
1993, Osmangazi Sanat Galerisi, Bursa
1994, Tömer Sanat Galerisi, Bursa
1997, Valilik Sergi Salonu, Kahramanmaraş
2001, DSİ Sergi Salonu, Kahramanmaraş
2002, Sakıp Sabancı Kültür Merkezi, Kahramanmaraş
2006, Halkevi Sergi Salonu, Sivas
2008, Necip Fazıl Kısakürek Kültür Merkezi, Kahramanmaraş
2012, Sanko Sanat Galerisi, Gaziantep
2013, 75. Yıl Sanat Galerisi, Adana
2014, Ziraatbank Kuğulu Sanat Galerisi, Ankara
2016, Lünen Hansesaal Sanat Galerisi, Una \ Almanya