Dorothea Lange (1895 – 1965)
Amerikalı gazeteci ve fotoğrafçı Dorothea Lange Hoboken, New Jersey’de ikinci nesil Alman göçmenler Johanna Lange ve Heinrich Nutzhorn’un çocuğu olarak dünyaya geldi. Yedi yaşında çocuk felcine yakalandı ve sağ bacağında zayıflama ve kalıcı bir topallama kaldı. Beş yıl sonra babası aileyi terk etti ve bu durum, New Jersey banliyösünden New York City’deki daha fakir bir mahalleye taşınmasına neden oldu. Daha sonra babasının soyadını bırakıp annesinin kızlık soyadını aldı.
Lange, gördüğü insanların çeşitliliği karşısında büyülenerek New York sokaklarında dolaştı. Daha sonra bir belgesel fotoğrafçısı olarak kullanacağı bir beceri olan, olaylara müdahale etmeden gözlem yapmayı öğrendi. Fotoğraf eğitimine Columbia Üniversitesi’nde Clarence H. White’ın desteği ile başladı. Daha sonra ünlü Arnold Genthe’ninki de dahil olmak üzere birçok New York fotoğraf stüdyosunda resmi olmayan çıraklık eğitimi aldı.
Lange’nin ilk stüdyo çalışmaları çoğunlukla San Francisco’daki sosyal seçkinlerin portre fotoğraflarını çekmekle ilgili idi. Büyük Buhran’ın başlangıcında objektifini stüdyodan sokağa çevirdi. Bu dönemdeki fotoğrafları, John Steinbeck’in Gazap Üzümleri ile paralellik göstermektedir.
Buhran Dönemi
1933’teki dünya çapındaki Buhran nedeniyle, ABD’de yaklaşık on dört milyon insan işsizdi. Çoğu evsizdi, amaçsızca sürükleniyordu ve yeterli yiyecek bulamıyorlardı. Orta batı ve güney batıda kuraklık ve toz fırtınaları ekonomik yıkıma katkıda bulundu. 1930’lar boyunca, yaklaşık 300.000 erkek, kadın ve çocuk iş bulma umuduyla batıya Kaliforniya’ya göç etti. Genel olarak, bu göçmen ailelere nereden geldiklerine bakılmaksızın hakaret edildi. Mahsulleri takip etmek için bir yerden bir yere dolaşarak eski, harap arabalar veya kamyonlarla seyahat ettiler.
Lange bu şanssız insanları fotoğraflamaya başladı ve stüdyosunu California sokaklarında ve yollarındaki hayatlarını belgelemek için terk etti. Buhran’ın sosyal ve ekonomik çalkantısının boyutunu resmederek kamerasıyla yan yollarda gezindi. Lange bir fotoğrafçı olarak amacını ve yönünü burada buldu. Artık bir portre ressamı değildi; ama foto muhabiri de değildi. Bunun yerine, yeni bir türün ilklerinden biri olan “belgesel fotoğrafçı” olarak tanındı.
Dikkatleri üzerine çeken sanatçı yerel fotoğrafçılar ve medyadan yararlandı. Sonunda Çiftlik Güvenlik İdaresi olarak adlandırılan Federal Yeniden Yerleşim İdaresi (RA) ile çalışmaya başladı. Çalışırken karşısındakilerle konuşmak, onları rahatlatmak ve fotoğrafa eşlik edecek ilgili açıklamaları belgelemesini sağlamak için kişisel teknikler geliştirdi. Başlıklar ve açıklamalar genellikle onun konuları hakkında kişisel bilgileri ortaya çıkardı.
Yaşamının son on yılında sağlığı iyice bozuldu. Çektiği diğer rahatsızlıklar arasında daha sonra polio sonrası sendrom olarak tanımlanan hastalık vardı. 11 Ekim 1965’te San Francisco’da yetmiş yaşında özofagus kanserinden öldü. Ölümünden üç ay sonra, New York City’deki Modern Sanat Müzesi çalışmalarının bir retrospektifini düzenledi.
SANATÇININ ESERLERİNİ GÖREBİLECEĞİNİZ GALERİ SAYFASI
Çalışma Örnekleri