Hans Memling (1430 – 1494)
Flaman Rönesans Ressamı Hans Memling 1430 civarlarında Frankfurt yakınlarında Seligenstadt’da doğdu. Çıraklık yıllarını nerede geçirdiği kesin olarak bilinmeyen Hans Memling’in resim yapmaya Köln’de başladığı tahmin edilmektedir. 1460’a doğru gerçek ustası olan Rogier Van der Weyden ile çalıştığı düşünülmektedir. Van der Weyden’in yanı sıra Jan van Eyck‘in de etkisinde kalan Memling, her iki sanatçıdan da anlatımındaki yumuşaklık, tezhip sanatına olan eğilimi, aşırı aydınlık tutkusu ve çarpıcı bir fırça keskinliği ile ayrılır.
Bir süre Brüksel’de çalıştıktı. Daha sonra 1465’te Brugge’e yerleşti. Burada Jan van Eyck’in öğrencilerinden biri olan Petrus Christus ile karşılaştı. Asker bir ressam olan Memling 1477’de ünlü Nancy kuşatmasına katıldı. Yaralanınca Brugge’deki bir hastaneye yattı ve bakımına karşılık günümüzde de hayranlıkla karşılanan ünlü kompozisyonlarını yaptı. Azize Caterina’nın Mistik Evliliği (triptik), Rahip Jean Floreins (triptik) (1479), özellikle de Azize Ursula’nın Kemiklerinin Kutusu. Bu sonuncu yapıtta Memling bakirelerin hac için İngiltere’den Roma’ya yolculuklarını ve dönüşlerinde Köln önlerinde öldürülmelerini bölümler halinde ve naif bir anlayış içinde anlattı. 200’den fazla insan figürünü büyük bir kesinlik içinde çalıştı [1489].
Kâhin Kralların Tazimi tablosunda sanatçının görkemli bir süsleme tutkusu dikkat çeker. Ayrıca arıtma, ayıklama merakı ve yatıştırma, dinginleştirme isteği belirgindir Biçimlerindeki gösteriş, ideal bir güzelliği işlemedeki ustalık, birçok bölümden oluşmuş bir öykünün anlatımını ve figürlerin uyumlu bir biçimde dağılımını belirler . (Bakireler teması, özellikle de Azize Caterina’nın Mistik Evliliği.
Ortaçağ “mystere” leri tarzında tasarlanmış olan Bakire’nin Yedi Sevinci adlı tablosu, sanatçının sahneleme ve uzam bilgisi konusundaki ustalığıyla oldukça çarpıcıdır. Doğa panoramaları, geniş ve görkemli ufukların alabildiğine uzanması, vb. özellikler, XVI. yy. ressamları olan Patinir ve Bruegel’in habercisi sayılır.
Yaşamının son yıllarında İtalyan resmini tanıma fırsatını buldu. Çalışmalarında gölge-ışık oyunlarına da yer vermeye başlamıştır. Sanatçının ayrıca yapmış olduğu portrelerle Bellini’yi etkilediği söylenir. Öte yandan. yapıtlarında, yaşadığı dönemdeki Flaman resminde pek rastlanmayan çıplak insan figürlerine de yer vermiştir.
SANATÇININ ESERLERİNİ GÖREBİLECEĞİNİZ GALERİ SAYFASI
Eser Örnekleri