Pieter Bruegel (1525 – 1569)
Hollandalı Rönesans Ressamı Pieter Bruegel ile ilgili doğum yer ve tarih bilgileri yeterli değildir. S Hertogenbosch’ta yetiştiği ve Jheronimus Bosch’un yapıtlarından etkilendiği sanılan Pieter Bruegel, ilk resim bilgilerini Anvers’te Pieter Coecke’dan öğrendi, daha sonra Coecke‘nin kızıyla evlendi ve 1551’de usta olarak loncaya kabul edildi. İtalya’ya gitti (1552-1553) ve bu ülkeden desenlerle döndü.
Anvers’a geldiğinde gravür desenleri çizdi. 1563’te Brüksele yerleşti. Tarihi bilinen resimleri 1557 ile 1568 arasında yapılmıştır. Bunların en eskileri özellikle de, Asi meleklerin düşüşü (Brüksel Müzesi), Bosch’un fantastik buluşlarını anımsatır. Bu döneme ait diğer resimlerdeyse, Bruegel, folklordan, flaman özdeyişlerinden ve kır yaşamından esinlendi.
’Aylar’ yada ‘Mevsimler’ adlı şaşırtıcı güzellikteki dizi –Karda avcılar (Viyana), Hasat ( New York ), ekinlerin biçilişi (Prag) – Bruegel’in manzara ressamlığındaki dehasını, hem ayrıntılardaki titizliğini, hemde büyük ve derinlikli panaromalar çizmekteki ustalığını ortaya koyar. Ancak bu ustalık, Körler (Napoli müzesi) ve dilenciler (Louvre) adlı tablolarda görüldüğü gibi, Bruegel’in yaşamın trajik yanını acı bir biçimde duyuran bakışıyla kaynaşmıştır.
Düğün yemeği ve köylülerin dansı (Viyana) adlı tablolarda, figürler canlı görünümleriyle dikkat çeker. Konusunu İncil’den alan Beytüllahim sayımı (Brüksel) adlı tablodaysa Bruegel, tam anlamıyla Brabant yöresini anımsatan bir çerçeve kullandı. Sanatı çoğu kez halkın yaşamından etkilenmiş ve zaman zaman mizahi bir özellik taşımış olsada, Bruegel Rönesans’ın Flandrede’ki habercisi, hümanistlerin dengi ve dostuydu.
‘İnsanın özünü’ yansıtmayı amaçlayan İtalyan anlayışına, insana çoğu kez düşman olan yada kayıtsız kalan bir evrenin parçası olarak düşündüğü somut insanı yansıtmayı amaçlayan anlayışı yeğledi. Bu gün baba Bruegel’e ait olduğu kesin olarak bilinen, 14’ü Viyanada olmak üzere 45 kadar yapıt bulunmaktadır.
SANATÇININ ESERLERİNİ GÖREBİLECEĞİNİZ GALERİ SAYFASI
Sanatçının Eserlerinden Oluşan Video
Pieter Bruegel tablo indexi
Çiftçi Düğünü, Tarih: 1568, Orijinal Boyut: 114 x 163 cm, Yer: Kunsthistorisches Museum, Viyana
Çiftçilerin Dansı, Tarih: 1568, Orijinal Boyut: 114 x 164 cm, Yer: Kunsthistorisches Museum, Viyana
Hollanda Atasözleri II, Tarih: 1559, Orijinal Boyut: 117 x 162 cm, Yer: Gemäldegalerie, Berlin
Babil Kulesi, Tarih: 1563, Orijinal Boyut: 114 x 155 cm, Yer: Kunsthistorisches Museum, Viyana
Çocuk Oyunları, Tarih: 1560, Orijinal Boyut: 118 x 161 cm, Yer: Kunsthistorisches Museum, Viyana
Avcıların Dönüşü, Tarih: 1565, Orijinal Boyut: 117 x 162 cm, Yer: Kunsthistorisches Museum, Viyana
Yaşlı Çiftçi Kadın, Tarih: 1560, Orijinal Boyut: 22 x 18 cm, Yer: Alte Pinakothek, Münih
Kraliçe’nin Duası, Tarih: 1564, Orijinal Boyut: 111 x 83,5 cm, Yer: National Gallery, Londra
Katliam, Tarih: 1567, Orijinal Boyut: 116 x 160 cm, Yer: Kunsthistorisches Museum, Viyana
Dulle Griet, Tarih: 1564, Orijinal Boyut: 115 x 161 cm, Yer: Museum Mayer van den Bergh, Antwerpen
Topal, Tarih: 1568, Orijinal Boyut: 18 x 22 cm, Yer: Musée du Louvre, Paris
Hollanda Atasözleri, Tarih: 1560, Orijinal Boyut: 117 x 163 cm, Yer: Gemäldegalerie, Berlin
Körler, Tarih: 1568, Orijinal Boyut: 86 x 154 cm, Yer: Galleria Nazionale di Capodimonte, Napoli
Napoli Limanı, Tarih: 1560, Orijinal Boyut: 41 x 70 cm, Yer: Galleria Doria-Pamphily, Roma
Misanthrop, Tarih: 1568, Orijinal Boyut: 88 x 88 cm, Yer: Galleria Nazionale di Capodimonte, Napoli
Karnaval, Tarih: 1559, Orijinal Boyut: 118 x 164 cm, Yer: Kunsthistorisches Museum, Viyana
Kış Manzarası, Tarih: 1565, Orijinal Boyut: 38 x 56 cm
iki Maymun, Tarih: 1562, Orijinal Boyut: 20 x 23 cm, Yer: Gemäldegalerie, Berlin